13. septembra na na Fakultetu za saobraćaj i komunikacije predstavljen prvi električni autobus u BiH.
Pionirski korak u pokušaju ulaska na tržište električnih autobusa napravila je kompanija Sejari d.o.o. iz Sarajeva – Generalni zastupnik, distributer i serviser za Bosnu i Hercegovinu poznatih svjetskih brendova VDL Bus & Coach, Isuzu i Krone.
Tako je Sejari jučer prvi put javno prikazao Isuzu NovoCiti Volt, električni autobus turske kompanije Anadolu Isuzu, koji je prema većini svojih karakteristika idealna opcija gradskog prevoza za gradove poput Sarajeva.
Anadolu Isuzu u posljednje vrijeme daje poseban prioritet istraživanju i razvoju vozila na alternativne pogone, pa i na proizvodnju potpuno električnih vozila koja u svom radu ne proizvode nikakve štetne produkte. Takav je i novi električni autobus NovoCiti Volt. Anadolu Isuzu ističe sve njegove vrijednosti, potpunu ekološku prihvatljivost, superiorne karakteristike i privlačan dizajn.
NovoCiti Volt je na međunarodno tržište krenuo 2021. godine, i to u Francuskoj. Od tada je proizvođač iz Turske za njega dobio već 25 narudžbi iz drugih evropskih zemalja, što je bila dovoljna nagrada za obavljeni posao.
Model je od koncepta do finalnog dizajna razvijen u potpunom u skladu s trendovima javnog prevoza budućnosti. Ispunjavajući evropske standarde zaštite životne sredine, udobnosti i bezbjednosti, NovoCiti Volt uspješno odgovara na zahtjeve opština i gradova za nultom emisijom, niskom bukom, te modernim dizajnom i drugim pozitivnim rješenjima. Lokalni operateri mogu birati između širokog spektra opcionalne opreme NovoCiti Volta prema svojim potrebama.
NovoCiti Volt, koji ima odličnu upravljivost sa svojom dužinom od 8 metara, ističe se niskim operativnim troškovima i maksimalnom efikasnošću u svojoj klasi. Proizvođač ga je ponudio u varijantama s dva različita kapaciteta baterija – s 211 kWh i s 268 kWh. U skladu s tim, omogućeni su mu i dosezi u mješovitom opterećenju od 200 do 350 kilometara. Važno je i to da proizvođač daje garanciju na kapacitet baterije. Tako tvrde da za 8 godina kapacitet neće pasti ispod 80% prvobitnog kapaciteta.
Baterije se mogu puniti svim vrstama punjača (AC i DC), pa će na punjačima snage 22 kW, potpuno prazna baterije biti napunjena za 8,5 sati a na superbrzim punjačima snage 150 kW, bateriju je moguće napuniti za samo 2,5 sati. Zanimljiv je i izbor baterije, pa se Anadolu Isuzu opredijelio za litijum-željezno-fosfatnu tehnologiju, koja je kud-i-kamo sigurnija u transportu ljudi. Snaga motora je 270 kW, a obrtni moment čak 2.500 Nm, što višestruko nadmašuje obrtne momente koje ostvaruju konvencionalni dizelski motori.
Baterije su smještene u krovu, a zahvaljujući optimalnom rasporedu težine, NovoCiti Volt može prevoziti do 51 putnika. Opremljen je sistemom regenerativnog kočenja, što značajno doprinosi iskorištenju i povećanju autonomije. Za ovaj električni midi-autobus, već se opredijelilo nekoliko evropskih kompanija, a njegova cijena prvenstveno zavisi od ponuđene opreme i veličine ugrađene baterije.
Iako je početna investicija vrlo velika, kupovina ovakvih autobusa je zapravo vrlo isplativa. Kalkulacija kaže da je prema trenutnim cijenama električne struje i dizelskog goriva u BiH, eksploatacija ovog autobusa 17 puta jeftinija nego eksploatacija analognog dizela. Tako će dizelski autobus sličnih karakteristika na 100 kilometara prosječno potrošiti više od 100 KM goriva, a električni će potrošiti struje u vrijednosti manjoj od 6 KM.
Profesor, Osman Lindov iz Udruženje inženjera saobraćaja i komunikacija Bosne i Hercegovine, jedan od panelista i veliki zagovornik ekoloških transportnih rješenja, istakao je da je sa svojim timom napravio na desetine projekata koji bi mogli popraviti ukupnu ekološku sliku najzagađenijih gradova u BiH, ali veliki dio rješenja vidi u elektrifikaciji javnog gradskog prevoza i smatra da bi slični autobusi uveliko mogli doprinijeti smanjenju zagađenja. Tvrdi da nam energetska kriza predstoji, pa započeti posao s gasifikacijom gradskog prevoza možda zapadne u ćorsokak. Vjeruje da se sve neće završiti samo na promociji ovakvog vida prevoza putnika i da će gradske vlasti u saradnji s kupcima morati reagovati na pravi način.